tirsdag den 28. oktober 2014

Google Formular til evaluering, målstyring og feedback


Som lærer vil jeg gerne kvalificere mit arbejde med især formativ evaluering. Jeg har dog tit oplevet, at arbejdet har været forbundet med stakke af elevudfyldte papirer, som har været svære at bruge konstruktivt efterfølgende, og som eleverne ikke har fået en ordentlig opfølgning på. Desuden har det også ofte været en proces, der har krævet en del forberedelsestid. Med den nye skolereform er der lagt op til et større fokus på målstyring og feedback. Med reformen er også tid blevet en ikke uvæsentlig faktor, og derfor er det vigtigt, at vi ser os om efter muligheder, der er lette at tilgå og ikke voldsomt tidskrævende.
Som svar på den udfordring, mener jeg, at Google Formular har kvaliteter, der er værd at se nærmere på.


Men hvorfor egentlig arbejde med formativ evaluering, målstyring og feedback?

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Hilbert Meyer og John Hattie er tre store spillere, når det kommer til, hvem vi i det danske uddannelsessystem lader os inspirere og styre af. I det kandidatspeciale, jeg er medforfatter til, har vi sammenfattet nogle kriterier, som alle tre kan blive enige om som væsentlige, når det gælder god undervisning. Det viser sig blandt andet tydeligt at:



Hvordan kan Google Formular bidrage?

Formularerne kan bruges både som optakt til et forløb og som afslutning på et forløb. Nedenstående eksempler på forskellige Google Formulars har det til fælles, at de bidrager til at:
  • synliggøre mål
  • synliggøre, hvad eleven ved og kan i forvejen - både for eleven selv og læreren
  • aktivere elevens forforståelse for emnet og bevidsthed om, hvad de skal i gang med
  • aktivere elevens bevidsthed om, hvad de har lært
  • skabe et overblik for læreren, der gør det muligt at få en god dialog med klassen og evt. den enkelte om, hvad der skal læres, og hvorfor det skal læres

Her er to eksempler på Google Formular, der er brugt i henholdsvis starten af et forløb og til sidst i samme forløb. Formularen er inspireret af et blogindlæg skrevet af Søren Baltzer Rasmussen: http://tgkplc.skoleblogs.dk/2014/09/08/arbejder-du-med-synlig-laering-brug-google-formular/.





Hvordan ser man resultaterne af undersøgelsen?


Herunder har jeg lavet et screencast, der viser, hvordan man kan se resultaterne af sin undersøgelse i Google Formular. De kan vises både som listevisning i et regneark og i en grafisk model.




Hvordan opretter man en Google Formular?

Herunder er en tutorial, der viser, hvordan man opretter en Google Formular.






Hvilke praktiske erfaringer har vi gjort os? 

Vi har oplevet, at det kan være svært for eleverne at vælge mål, som de særligt vil fokusere på i et forløb. Da er det en mulighed at give dem nogle valgmuligheder. Det begrænser dog også deres mulighed for at tænke noget andet. Måske er det en ide, først at lære dem at lave personlige målsætninger ved hjælp af valgmuligheder, for senere at udelade dem.

Ligeledes kræver det også tilvænning at få dem til at omskrive målsætningerne med deres egne ord. Om det er en god ide afhænger også af, hvilke målsætninger, man vælger at sætte op for forløbet.


Jeg vil meget gerne blive klogere på, hvordan Google Formular kan bruges, og hvilke eventuelle faldgruber, der måtte være. Derfor håber jeg, at I vil bidrage med kommentarer m.v., der kan kvalificere arbejdet med målstyring og Google Formular.


2 kommentarer:

  1. Hejsa.

    Det er er rigtig godt redskab. Vores læringsvejleder opgaver handler netop om hvordan man kan synliggøre mål og evaluere vha Google forms. Minder en del om der du henviser til.
    Har brugt det snart et års tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt. har I nogle skriftlige erfaringer, I vil dele?

      Slet